• Info@SaminRay.Com
  • 88866172 021
499

بررسی دلایل ورشکستگی صرافی FTX

در هفته های اخیر خبر ورشکستگی FTX ، سومین صرافی بزرگ ارزهای دیجیتال، بازار را دچار شوک بزرگی کرد.

بررسی دلایل ورشکستگی صرافی FTX

در هفته‌های اخیر خبر ورشکستگی  FTX ، سومین صرافی بزرگ ارزهای دیجیتال، بازار را دچار شوک بزرگی کرد.

صرافی  FTX سومین صرافی بزرگ ارزهای دیجیتال از نظر حجم معاملات بود. این صرافی حجم معاملات بسیار بالایی داشت و امکانات بسیاری را در اختیار کاربران قرار می‌داد.

صرافی FTX در کشور آنتیگوا اند باربودا ثبت شده است و دفتر مرکزی آن در ناسائو، قرار دارد. رعایت قوانین ایالات متحده در این کشورها الزامی نبود و از این رو، صرافی FTX یک صرافی جداگانه به نام FTX.US  را برای ساکنان ایالات متحده تأسیس کرد.

ژائو شش ماه پس از راه‌اندازی FTX بیست درصد از سهام آن را به مبلغ ۱۰۰ میلیون دلار خرید. پس از راه‌اندازی FTX توسط SBF این صرافی در سال ۲۰۲۰ اپلیکیشن Blockfolio (که نام آن بعداً به FTX تغییر کرد) که یک برنامه رصد سبد ارزهای دیجیتال را به قیمت ۱۵۰ میلیون دلار خریداری کرد.

فعالیت‌ها و سرمایه‌گذاری‌های متعدد صرافی FTX حاکی از آن بود که این صرافی اوضاع مناسبی دارد و در حال رشد می‌باشد؛ اما در نهایت مشخص شد امپراتوری که این صرافی ساخته بود، تماماً با سرمایه کاربران ایجاد شده و هیچ نظارتی برای حفاظت از سرمایه کاربران صورت نگرفته است.

صرافی FTX دارای یک توکن اختصاصی به نام FTTمی باشد.از این توکن در پرداخت کارمزد استفاده می‌شود. مدیرعامل بایننس در سال 2021  سهامش در این توکن را به بنکمن فراید واگذار کرد و در ازای آن مقادیر زیادی از این توکن دریافت کرد.

 

در اوایل نوامبر 2022 اعلام شد که یک صندوق پوشش ریسک به نام آلامدا ریسرچ (Alameda Research) با مدیریت بنکن فراید حجم زیادی از توکن FTT در اختیار خود دارد. ظاهراً این صندوق و اف تی ایکس از نظر مالی روابط غیرعادی داشتند و به یکدیگر وابسته بودند. پس از این افشاگری صرافی بایننس اعلام کرد که تمام توکن‌های FTT خود را می‌فروشد

بعد از این بهای توکن FTT افت شدیدی کرد و بسیاری از سرمایه‌گذاران سرمایه‌های خود را خارج کردند. تا جایی که در مدت سه روز بیشتر از شش میلیارد دلار از این صرافی برداشت شد و حتی صرافی FTX برای انجام درخواست‌ها با چالش مواجه شد و طوری به نظر می‌رسید که نقدینگی کافی را ندارد.

بایننس روز سه‌شنبه 8 نوامبر بیانیه‌ای منتشر کرد و در آن موافقت خود را مبنی بر خرید FTX منتشر کرد. در این بیانیه همچنین آمده بود که صرافی بایننس هر زمانی بخواهد می‌تواند از معامله خود صرف نظر کند.

تنها یک روز پس از اعلام بیانیه خرید صرافی FTX بایننس عدم تمایل خود را نسبت به خرید این صرافی اعلام نمود.

از روز یکشنبه به دلیل عرضه غیرقانونی چهارصد میلیون دلاری توکن FTT،  صرافی‌های هوبی گلوبال و بایننس به مسدودسازی حساب‌های این رمزارز پرداختند. این توکن دارای یک برنامه باز شدن قفل و عرضه دوره‌ای به بازار بود که در یکشنبه به صورت خارج از برنامه عرضه شد. بررسی داده‌های مربوط به بلاکچین نشان می‌دهند که این توکن‌ها از آدرس منبع منتشر شده‌ است.

صرافی بایننس توضیح داد که به دلیل احتمال منابع مشکوک در بازار، سپرده‌های FTT  را متوقف کرده است و حتی از صرافی‌های دیگر نیز خواست تا به همین اقدام بپردازند. جاستین سان حامی هوبی گلوبال از این اقدام تبعیت کرد. ارزش این ارز در کم‌تر از بیست و چهار ساعت حدود 20 درصد سقوط کرد. در مقایسه با هفته پیش ارزش ارز FTT بیش از 92 درصد کاهش قیمت را تجربه کرد.

شرکت FTX یکی از باثبات‌ترین شرکت‌های صنعت کریپتو به شمار می‌رفت. پس از این که بایننس اقدام به فروش توکن‌های FTT نمود و صرافی FTX سقوط کرد، تأثیر زیادی بر روی رمزارزهای دیگر داشت.

با کاهش بهای این توکن و افت 92درصدی آن قیمت ارزهای بزرگی چون بیت‌کوین و اتر نیز به طور محسوسی نوسان داشت و چیزی در حدود 20 درصد افت قیمت کرد.

جمع بندی

بهترین راه برای حفظ سرمایه در بازار رمزارزها استفاده از کیف پول‌ها و صرافی‌های غیر متمرک می‌باشد.

 

وبلاگ

برچسب های مطالب