• Info@SaminRay.Com
  • 88866172 021
1323

هوش مصنوعی مولد چیست؟

هوش مصنوعی مولد (GenAI) نوعی هوش مصنوعی است که می‌تواند داده‌های متنوعی مانند تصویر، ویدئو، صدا، متن و مدل‌های سه‌بعدی را تولید کند. GenAI این کار را از طریق یادگیری الگوی داده‌های موجود انجام می‌دهد

هوش مصنوعی مولد (GenAI) نوعی هوش مصنوعی است که می‌تواند داده‌های متنوعی مانند تصویر، ویدئو، صدا، متن و مدل‌های سه‌بعدی را تولید کند. GenAI این کار را از طریق یادگیری الگوی داده‌های موجود انجام می‌دهد و سپس از این دانش برای تولید خروجی‌های جدید و منحصر به فرد استفاده می‌کنند. GenAI قادر به تولید محتوای واقعی و پیچیده است به گونه ای که می‌توان گفت خلاقیت انسان را تقلید می‌کند، این ویژگی GenAI را به ابزاری ارزشمند برای بسیاری از صنایع مانند بازی، سرگرمی و طراحی محصول تبدیل کرده است. نوآوری‌های اخیر در این زمینه، مانند GPT و Midjourney، قابلیت‌های GenAI را به طور قابل توجهی ارتقا داده‌اند. این پیشرفت‌ها فرصت‌های جدیدی را برای استفاده از GenAI برای حل مسائل پیچیده، خلق هنر و حتی کمک به تحقیقات علمی به وجود آورده است.

در حال حاضر علی‌رغم نوظهور بودن این فناوری، GenAI جهان ما را دربرگرفته است و شیوه برقراری ارتباط، کار و نوآوری بشر را متحول کرده است. ChatGPT با 100 میلیون کاربر خود گواهی بر پذیرش سریع و تأثیر گسترده این فناوری پیشرفته بر زندگی بشر است. با اینکه GenAI در مراحل اولیه خود به سر می‌برد؛ اما با سرعت در حال شکل دادن آیندهٔ حوزه‌های مختلف است و تأثیر آن بر زندگی ما به طور تصاعدی در حال افزایش است. با گذر زمان و پذیرش بیشتر این فناوری قدرتمند، عرصه‌های جدیدی از امکانات غیرقابل تصوری ایجاد می‌شوند و عصر جدیدی از خلاقیت، کارایی و پیشرفت آغاز خواهد شد. برای درک بهتر این موضوع بیایید به برخی از کاربردهای GenAI بپردازیم.

۱- تولید متن:

تولید متن توسط هوش مصنوعی عبارت است از استفاده از مدل‌های یادگیری ماشین برای تولید متن جدید بر اساس الگوهای آموخته شده از داده‌های متنی پیشین. عموماً مدل‌هایی که برای تولید متن استفاده می‌شوند Markov Chains، شبکه‌های عصبی بازگشتی (RNN) و ترانسفورمرها هستند. از بین این مدل‌ها ترانسفورمرها به دلیل ویژگی Attention در ساختار خود، انقلاب بزرگی در این زمینه ایجاد کرده‌اند و تمام توجهات در این زمینه را به خود جلب کرده‌اند. تولید متن کاربردهای متعددی در حوزه پردازش زبان طبیعی، چت‌بات‌ها و ایجاد محتوا دارد. در شکل زیر نمونه‌ای از خروجی ChatGPT را مشاهده می‌کنید.

 

 ۲- تولید تصویر:

تولید تصویر با استفاده از هوش مصنوعی یک فرایند خلق تصویر مانند تصاویر دنیای واقعی با استفاده از الگوریتم‌های یادگیری عمیق مانند VAEs، GANs و اخیراً Stable Diffusion است. از خروجی‌های ایجاد شده توسط GenAI می‌توان برای تولید داده‌های جدید به‌منظور بهبود عملکرد مدل‌های یادگیری ماشین بهره برد، علاوه بر آن برای ایجاد آثار هنری، تولید تصویر برای یک محصول و یا سایر موارد نیز می‌توان از آنها بهره برد. در حال حاضر پلتفرم‌های بسیار موفقی مانند MidJourney و DALL-E برای هر کسی که به دنبال ایجاد تصاویر واقعی از طریق تکنیک‌های تولید تصویر باهوش مصنوعی هستند، به یک انتخاب محبوب تبدیل شده‌اند.  در شکل زیر نمونه‌ای از تولید یک عکس متناسب با توصیف مطرح شده توسط کاربر در پلتفرم MidJourney را مشاهده می‌کنید.

۳- تولید ویدئو و گفتار:

تولید ویدئو باهوش مصنوعی شامل به‌کارگیری روش‌های یادگیری عمیق مانند شبکه‌های GAN و Video Diffusion برای تولید ویدئوهای جدید با پیش‌بینی فریم‌ها بر اساس فریم‌های قبلی است. تولید ویدئو را می‌توان در زمینه‌های مختلفی مانند سرگرمی، تجزیه‌وتحلیل ورزشی و رانندگی خودکار استفاده کرد. تولید ویدئو اغلب با تولید گفتار توأمان استفاده می‌شود. برای تولید گفتار می‌توان از ترانسفورمرها استفاده کرد. از تولید گفتار می‌توان در تبدیل متن به گفتار، دستیارهای مجازی و شبیه‌سازی صدا نیز استفاده کرد. پلتفرم‌هایی مانند DeepBrain و Synthesia از تولید ویدئو و گفتار برای ایجاد محتوای واقع‌گرایانه استفاده می‌کنند و خروجی‌هایی تولید می‌کنند که گویا یک انسان در حال صحبت روبروی دوربین است. ویدئو موجود در لینک مرجع به طور کامل با DeepBrain AI Studio تولید شده است. برای تولید این خروجی از مدل درخواست شده بود که "چگونه به‌عنوان یک گربه برای یک ماجراجویی سفینه فضایی آماده شویم"

4- افزایش داده

افزایش داده فرایندی برای تولید داده‌های آموزشی جدید با اعمال تغییرات مختلف در داده تصویر اولیه مانند قرینه کردن، برش، چرخش و تغییر رنگ است. هدف فرایند افزایش داده افزایش تنوع داده‌های آموزشی برای جلوگیری از overfitting است تا به این ترتیب بتوان به مدل‌های یادگیری ماشینی دست یافت که عملکرد بهتری از خود به نمایش می‌گذراند. پلتفرم Synthesis AI فرایند ساخت و بهینه‌سازی مدل‌های یادگیری ماشین را با ارائه بستری برای ایجاد مدل‌های هوش مصنوعی با استفاده از تکنیک‌های یادگیری ماشین خودکار ساده می‌کند. در شکل زیر نمونه‌ای از داده‌های افزایش داده شده توسط این پلتفرم را مشاهده می‌کنید.

هوش مصنوعی مولد دارای کاربردهای متنوعی فراتر از متن، ویدئو، تصویر، تولید گفتار و افزونگی داده‌ است. به عنوان مثال، از آن می‌توان برای تولید موسیقی، توسعه بازی، مراقبت‌های بهداشتی و موارد دیگر نیز استفاده کرد. در مراقبت‌های بهداشتی، هوش مصنوعی مولد می‌تواند به تولید داده‌های پزشکی مصنوعی برای آموزش مدل‌های یادگیری ماشین، ارائه ترکیبات دارویی جدید و طراحی آزمایش‌های بالینی کمک کند. اینها تنها نمونه‌هایی از کاربردهای هوش مصنوعی مولد هستند و با پیشرفت فناوری، می‌توان انتظار داشت که کاربردهای بیشتری از آن نیز پا به عرضه ظهور بگذارند.

مرجع:

https://generativeai.net/

 

 

وبلاگ

برچسب های مطالب